Behöver du serva eller reparera din AC-anläggning?
Har din AC slutat fungera eller kyler sämre? Även AC-anläggningar behöver service för att fungera problemfritt i längden. Har du dålig kyla kan det ibland räcka med att utföra service på din AC-anläggning. En AC service ger ökad livslängd och du undviker onödiga kostnader och reparationer i framtiden.
Vi hjälper självklart även till med att reparera systemet om det är någonting som är sönder. Vi är auktoriserade och certifierade för AC-reparationer vilket krävs enligt lag eftersom kylanläggningar innehåller fluorerade köldmedier. Bilägaren är enligt denna lag skyldig att vända sig till en certifierad verkstad för att få arbetet både fackmannamässigt och lagenligt gjort. Vi följer givetvis miljöskyddslagen och naturvårdsverkets föreskrifter om kylanläggningar, vilket bland annat innebär att vi aldrig fyller på ett system som har läckage.
Tänk på att priser för AC-service kan variera mycket eftersom det ingår olika saker hos olika verkstäder. Det gäller alltså att se efter vad som ingår innan man jämför priserna. Hos oss ingår samtliga moment nedan och om systemet är helt tillkommer inte heller några andra avgifter.
En AC-service inkluderar:
Tömning av gas, trycktest, läcksökning, påfyllning av kylmedium och olja. Vi kontrollerar värden för högt och lågt tryck, att kompressorn fungerar som den ska, skicket på kondensorfläkten och drivremmar samt om det finns några skador på någon komponent. AC-service ingår inte i någon vanlig års- eller milservice.
Hur ofta bör ett AC-system servas och fyllas på?
Ett AC-system ska servas regelbundet av en certifierad verkstad. Under en service tömmer man ut köldmediumet för att väga och rena detta innan det fylls på igen. Tillverkarna rekommenderar att man gör en AC-service vartannat år. När ett AC-system används förlorar det 5-8 % av sitt köldmedium varje år och det gör att kompressorn får arbeta mycket hårdare för att man ska kunna få samma effekt och även bränsleförbrukningen ökar. På längre sikt leder det också till att kompressorn kan gå sönder. Systemet hanterar temperaturer ner till flera minusgrader och ända upp till 80 plusgrader. Under varma sommardagar kan trycket i systemet bli så pass högt som 20 bar. Det finns flera delar i systemet som är extra utsatta, till exempel kondensorn som sitter längst fram och utsätts för både stenskott, insekter och vintersalt. Genom att göra kontroller och service regelbundet kan du undvika onödiga kostnader och reparationer längre fram.
AC-systemet bör användas året runt
Även på vintern startas bilens AC-kompressor för att ta bort fukt och få torr och varm luft på vindrutan om man har en defrosterfunktion. Om bilen dessutom är utrustad med en elektronisk klimatanläggning så måste AC-systemet startas för att klimatanläggningen ska fungera. Om man har en manuell knapp för AC-systemet så bör man sätta på det regelbundet även när det är kallt ute. En luftkonditionering som inte används kan börja läcka och man rekommenderar därför att man använder den minst en gång per månad. Genom att regelbundet byta kupéfilter så håller du din AC-anläggning i bra skick. Det hindrar smuts från att lägga sig kring förångaren som sitter under instrumentbrädan. På våren kan det lukta illa om man inte har haft på systemet och startar det igen när det blir varmare. Det här beror på att det har samlats smuts och fukt vid förångaren så att bakterier har bildats. Det här kan man avhjälpa genom att spruta ett bakteriedödande medel på förångaren. När man tvättar sin bil är det även en fördel om man passar på att spola rent kondensorn från smuts, salt och insekter. Kondensorn sitter längst fram i bilen, framför bilens kylare.